Kelab Pencegah Jenayah SMK Paya Pulai

Banner Blog KPJ SMK Paya Pulai

Monday 18 October 2010

LAPORAN PERKHEMAHAN KELAB & JATI DIRI DI DEERLAND PARK 2010

TARIKH / TEMPAT

Perkhemahan ke Deerland Park Lanchang diadakan pada: 24/09/2010 hingga 25/09/2010 iaitu pada hari Jumaat dan Sabtu

Bermula pada jam 2.45 petang Jumaat hingga 4.30 petang Sabtu

PESERTA

Pelajar yang terpilih seramai 40 orang terdiri daripada pelajar Melayu dan India yang dipilih mengikut keahlian kelab.

PERBELANJAAN

Kos perbelanjaan adalah tanggungan oleh pihak sekolah sebanyak RM 1,100.00 dan bayaran peserta adalah RM 1,320.00 .Seramai 40 orang peserta dan 4 orang guru terlibat. Pengangkutan telah menggunakan khidmat Jabatan Perhutanan, Ladang Kemasul, Temerloh dan sebuah van milik Maahad Tahfiz Al Amin Berhala Gantang.

(Perbelanjaan perkhemahan keseluruhan sebanyak RM 2420.00 seperti dituntut dalam kertas kerja yang telah dilampirkan kepada pihak sekolah)

PERISIAN AKTIVITI

Peserta bergerak ke Deerland pada jam 3.30 petang dari SMK Paya Pulai seperti yang telah dirancangkan dan bergerak dengan lancar.

Sampai di Deerland Park dan menunggu untuk pendaftaran peserta di lokasi yang ditetapkan serta bergerak ke base taklimat. Selepas itu, peserta diarahkan untuk menuju ke tapak perkhemahan masing-masing.

Peserta diberi maklumat yang disampaikan oleh pihak Deerland serta beberapa perkara yang perlu diberi perhatian.

Beberapa lokasi telah ditetapkan untuk peserta mendirikan khemah. Peserta diarahkan supaya bekerja dalam kumpulan untuk mendirikan khemah dan tempat solat. Lokasi yang tersedia memudahkan peserta mempamerkan aktiviti merekan dan mendapatkan bantuan daripada peserta lain tanpa banyak kekangan. Peserta dibenarkan mandi di sungai kerana ia berdekatan dengan tapak perkhemahan dan suasana mengizinkan untuk melakukan aktiviti di sungai.Pelaksanaan aktiviti berjalan dengan lancar.

Hujan lebat pada waktu malam menyebabkan aktiviti night walk ditangguhkan. Beberapa buah khemah basah teruk dan sebahagian peserta terpaksa tidur di khemah tempat solat.

RUMUSAN

Sepanjang perkhemahan, peserta dapat menerima maklumat melalui pencerapan, soal jawab serta pemerhatian yang diperolehi. Pendedahan dan pengalaman ini banyak membantu peserta serta memberi motivasi dalaman khususnya berkaitan dengan aktiviti dan kerjasama dalam kumpulan.

Kemampuan menyerap maklumat ini banyak membantu peserta memperolehi pembelajaran baru serta menarik minat peserta untuk berinteraksi serta menimba bidang tersebut pada masa akan datang.


ISU & IMPAK PROGRAM

Peserta mendapat pengalaman tentang bidang yang boleh disertai. Mungkin di awal perkhemahan, peserta menunjukkan sikap kurang menyenangkan kerana segelintirnya kurang senang dengan aktiviti yang dijalankan, tetapi akhirnya makin menyeronokkan.

Peserta menjadi lebih faham terhadap bentuk perkhemahan dan dapat bekerjasama dalam menyesuaikan keadaan.

PENUTUP

Perkhemahan ini banyak memberi pendedahan dan pengalaman baru kepada peserta. Semoga program seperti ini dapat memberikan ilmu yang berguna kepada mereka yang tidak mengambil tahu tentang alam sekeliling serta di masa akan datang bagi memenuhi keperluan diri dan kumpulan melalui pengalaman yang mereka alami sendiri

Sekian, Terima Kasih


DISEDIAKAN OLEH


................................................................. Tarikh: 18 Oktober 2010
(FATAHAI ARIFFIN B ABU BAKAR)

Penyelaras Kem Perkhemahan Kelab & Jati Diri
SMK Paya Pulai, Temerloh

No comments:

Post a Comment